Wednesday, January 22, 2020

STAR Sabah, UPKO & Pas: Kuasa Ketiga

Sumbangan Jeffrey Ialah Bikin Shafie Birak Kapur


Sumbangan Madius pula menumbuhkan Jambang Musa Aman

1. Dalam demokrasi kono. Kalau makin maju timbullah sistem dua parti. Di Amerika ada parti Republican, ada Demokrat. Di United Kingdom ada Convervative, ada Labour. Dua parti berkenaan ganti-gantilah, kadang memerintah, kadang membangkang. Malaysia juga dianggap bergerak ke arah dua parti. Barisan dan Pakatan. Gitu. Sekolah dewasa pasal demokrasi.

2. Ada idea yang lebih hebat. Bilangnya ialah wujud kuasa ketiga. The Third force. Apabila dua parti lebih kurang saja kuatnya, yang paling manang ialah kuasa ketiga. Sebab mana-mana yang disokongnya, itulah yang bakal memerintah.

3. Paling bahaya ini kuasa ketiga. Diorang tiada kesetiaan punya. Ibarat lelong, siapa bayar paling tinggi dialah yang punya. Kadang dia sokong sebelah sini, kadang dia sokong sana.

4. Belum faham lagi? Macam STAR Sabahlah. Dua kes sudah ni. Baru-baru ni dorang sokong Barisan. Sebelum tu macam yang kita nampak di PRU14, berabis lawan Barisan. Aii, tiba tiba Jeffrey bertepuk tampar dengan Musa Aman. Dia punya katawa lebarrr, sampai telinga. Terus Shafie malangap bah, macam ayam birak kapur.

5. Belum faham lagi? Macam UPKO bah. Belum habis lagi Musa punya kenduri aii, Madius tiba-tiba sama-sama Shafie. Tarus tabal Musa punya jambang ohh.

6. Belum faham lagi? Naa... untuk pelajaran seterusnya, skodeng lah tu perangai PAS. Selama ini berpakat dengan Barisan sampai dapat kono RM90 juta. Kemudian juta-juta lagi Barisan tolong bayar kos kes Hadi saman Clare di London. Nah, sekarang Hadi dan Dr. Mahathir sudah balik-balik jumpa.

7. Tidak tau lah apa yang dorang cerita. Mungkin mau cerita bagaimana mau daftar pertubuhan nanti kalau sudah sampai akhirat, kita tidak tahu. Tapi tidak syak lagi Pas adalah kuasa ketiga dalam pembikinan. The third force in the making.
---
Visit my online archive

No comments: